N-VA wil communicatietsunami dag voor de verkiezingen

De N-VA wil de dag voor de verkiezingen alomtegenwoordig zijn op Facebook en Twitter. De partij heeft een actie op poten gezet waarbij eenzelfde boodschap tegelijk door honderden mensen wordt gedeeld op sociale media. Dat meldt de website Newsmonkey.be. Barack Obama paste deze techniek eerder al toe tijdens zijn verkiezingscampagne.

De N-VA heeft in aanloop naar de verkiezingen al aanzienlijk geïnvesteerd in zijn sociale mediakanalen. Een internetcampagne met advertenties en persoonlijke YouTubefilmpjes van enthousiaste N-VA-militanten misten hun effect niet. De officiële Facebookpagina van de partij groeide gestaag naar meer dan 32.000 likes, op Twitter zijn er intussen bijna 15.000 volgers. Ook de partijboegbeelden kregen er een aanzienlijke schare volgers bij. Nu de sperperiode is ingegaan en er geen betalende advertenties meer mogen worden verspreid, schakelt de partij online nog een versnelling hoger.

De N-VA wil het online netwerk dat het intussen heeft opgebouwd, inzetten om collectief de partijboodschap uit te dragen. Via de tool Thunderclap roept de partij hun leden en sympathisanten op om op 24 mei, de dag voor de verkiezingen, eenzelfde boodschap te delen op hetzelfde moment. Gebruikers stellen hun profiel op Twitter, Facebook of Tumblr om 9 uur 's ochtends open voor de N-VA-boodschap "Kiest u voor het N-VA-model of voor het PS-model" met een bijhorende link naar de website.

"Het is de bedoeling dat iedereen die op 24 mei zijn Facebook- of Twitterprofiel opent, onze boodschap ziet. We verwachten hier veel van", aldus een woordvoerder van de N-VA op newsmonkey.be.

Potentieel bereik van honderdduizenden Vlamingen

Een dag na de lancering van het initiatief hebben al meer dan 550 mensen zich opgegeven om de boodschap automatisch te delen op hun profiel. Samen hebben deze N-VA-sympathisanten een potentieel bereik van ruim 270.000 sociale mediagebruikers. Natuurlijk is er geen enkele garantie dat die honderdduizenden Vlamingen de dag voor de verkiezingen effectief hun profiel raadplegen. Maar hoe meer mensen zich op Thunderclap achter de N-VA scharen, hoe groter de kans dat je op 24 mei hun boodschap ziet opduiken bij iemand van je vrienden of familie.

Thunderclap is een tool die bestaat sinds 2012. Vooral ngo's hebben er al geregeld gebruik van gemaakt om aandacht te vragen voor onderbelichte thema's. Op politiek vlak ging Barack Obama de N-VA al voor tijdens zijn verkiezingscampagne. Via Thunderclap lanceerde het Witte Huis vorig jaar nog een actie tegen de wapenwet in de Verenigde Staten.

Meest gelezen