Waarom Uber de concurrentie vervalst - Pierre Steenberghen

Eurocommissaris Neelie Kroes ging deze week zwaar tekeer tegen de Belgische taxiregulering het beleid van Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels. Meteen volgde een hele polemiek in de sociale media die bijna uitgroeide tot een maatschappelijk debat over de vrijemarktwerking.
opinie
Opinie
copyright Dann

We keren even terug naar de oorzaak van de uitval van de Eurocommissaris, nl. het feit dat de taxisector zich zo hard verzet heeft tegen de alternatieve taxidienst door particulieren die sinds kort in Brussel aangeboden wordt via een - op het eerste gezicht sympathieke - smartphone app. , waarbij chauffeurs in het zwart of als werkloze taxi rijden. De alternatieve taxidienst zet duidelijk aan tot een ontduiking van de regels op het bezoldigd personenvervoer, de BTW, de sociale bijdragen, de inkomensbelastingen, de technische keuring van voertuigen, de verzekeringen, enz...

Niet tegen nieuwe technologie gekant

De taxisector heeft het helemaal niet gemunt op het gebruik van nieuwe digitale technologie, noch op de concurrentie van een nieuwe speler die met innoverende mobiliteitsoplossingen komt. Wat hier wel op het spel staat en door de rechtbank ook veroordeeld werd, is de oneerlijke concurrentie door een bedrijf dat de wet duidelijk overtreedt, de belastingen en sociale bijdragen ontduikt en daardoor diensten kan aanbieden aan een lagere prijs dan de reguliere taxi’s. Met die kunstmatig lagere prijzen kan je natuurlijk op sympathie rekenen bij het groot publiek en als dynamisch overkomen. Bovendien is het de vraag of het Amerikaans bedrijf dat achter de diensten staat, hierover in ons land controleerbare sporen achterlaat.

Taxi's zijn een openbare dienst

Taxi’s zijn diensten van openbaar nut en maken dankzij hun voldoende aanbod deel uit van het openbaar vervoer in de steden. De taxidiensten werden gereglementeerd om zowat overal en op elk uur beschikbaar te zijn. De wetgeving moet veilige taxidiensten garanderen voor alle mensen: personen met of zonder smartphone, met of zonder kredietkaart, meer of minder validen, jong en oud.

De regels kunnen uiteraard in vraag gesteld worden en desnoods kan men ze aanpassen. Zo wil minister Grouwels dat alle Brusselse taxi’s tegen 2016 uitgerust worden met taxameters van de nieuwe generatie, met GPS lokalisatie en automatische registratie van de rittenbladen. Anderzijds gaat het niet op dat een bedrijf dat volledig achter de schermen handelt, de reglementering straffeloos zou negeren en daarvoor op klanten en chauffeurs mikt die slecht geïnformeerd zijn.

Taxi-bestel-apps zullen de taximarkt grondig veranderen

De taxisector werkt volop aan de inschakeling van taxi-bestel-apps. In veel steden in onze buurlanden gebruiken de taxicentrales al mobile apps waarmee je makkelijk een taxi kan vinden, bestellen en opvolgen. Meest gekende internationale apps in onze buurlanden zijn taxi.eu, eCab, cab4me, die bovendien een belangrijke uitbreiding kennen. Hoewel België momenteel nog achterophinkt, hebben ook hier sommige van die apps hun intrede gedaan, ondermeer in Antwerpen. De apps zijn meestal gratis beschikbaar voor iphone, android en PC.

Die ontwikkeling zal in de taxisector verder aangemoedigd worden omdat het een handige manier is om een taxi te bestellen en het ook kan bijdragen tot meer efficiëntie en een betere dienstverlening.

Apps kunnen gevarlijk zijn

De overheid draagt de verantwoordelijkheid over de veiligheid van haar burgers en die bevinden zich in een zwakke positie wanneer zij zich laten vervoeren door een chauffeur. Daarom moet de overheid erover waken dat er geen illegale apps aangeboden of gebruikt worden. De beheerder van de app. kan een buitenlands bedrijf zijn dat niet zelf rechtstreeks betrokken is bij de markt waarin de app. gebruikt wordt. Daarin schuilt het potentieel gevaar dat men in een wetteloos circuit belandt waarbij alle aansprakelijkheid afgewezen wordt door de eigenaar van de app. , bijvoorbeeld bij overtreding van de wet dooreen chauffeur of bij schade of agressie.

onderscheid tussen taxi en ridesharing wordt vager

Carpoolen is het deelgebruik van de auto, voornamelijk voor het woon-werkverkeer. Het verdelen van de autokosten over de inzittenden is een belangrijk kostenvoordeel en het vermindert het aantal wagens op de wegen.

Nu duiken de laatste tijd ook mobiele apps op die nieuwe vormen van “carpooling” organiseren, waarmee de dienstverleners gemakkelijk (veel) geld kunnen verdienen omdat zij ontsnappen aan de sociale en fiscale verplichtingen. Dergelijke verkapte bezoldigde vervoerdiensten leveren geen meerwaarde voor de maatschappij want zij verminderen het aantal gereden kilometers op de wegen niet en zij maken bovendien gebruik van weginfrastructuur die door andermans belastingen betaald wordt. Voor de taxichauffeurs is dit een oneerlijke concurrentie en het is ook geen goede zaak voor de echte en serieuze carpooling-initiatieven, zoals de Carpoolservice van Taxistop die zoekertjes van kandidaat carpoolers voor hun woon-werkverkeer centraliseert.

Waar ligt de grens tussen het carpoolen en bezoldigde vervoerdiensten? De definities zouden dit beter moeten aflijnen.
 

 

(Pierre Steenberghen is secretaris-generaal van Nationale Groepering van Ondernemingen met Taxi- en Locatievoertuigen met chauffeur VZW.)
 

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.

Meest gelezen