Proximus bereikt akkoord met Scouts over reclamespot

Scouts en Gidsen Vlaanderen en Proximus hebben een akkoord bereikt in verband met een reclamespot van Proximus waarin enkele scouts met herkenbaar uniform en logo's te zien waren, zonder dat daarvoor eerst de toestemming was gevraagd van de jeugdbeweging.

Proximus lanceerde vorige week een reeks reclamespots waarin vrienden dankzij het Proximus 4G-netwerk elkaar vlot kunnen terugvinden. Een van de reclamespots is gebouwd rond afscheidnemende scouts.

De nationale leiding van Scouts en Gidsen Vlaanderen vzw reageerde vorige week tegen deze spot omdat er kenmerken zoals uniform en logo's werden gebruikt zonder voorafgaand overleg. Het telecombedrijf besliste de uitzending van de spot voorlopig op te schorten om tijd te nemen voor een dialoog met de vzw.

De voorbije dagen vonden naar verluidt "constructieve" gesprekken plaats tussen de nationale leiding van Scouts en Gidsen Vlaanderen en Proximus. Aanvankelijk wilde de scoutsorganisatie dat de reclamespot zou worden afgevoerd. "Maar uiteindelijk kunnen wij ons vinden in het voorstel van Proximus om de spot te herwerken en de beschermde kenmerken eigen aan scouts te verwijderen", zegt woordvoerder Jan Van Reusel.

Als tegemoetkoming stelden Scouts en Gidsen Vlaanderen aan Proximus voor om een extern project te ondersteunen dat hen beiden nauw aan het hart ligt. Proximus gaat in op deze suggestie en kent dit jaar 7.500 euro toe aan Child Focus voor het opzetten van een specifiek preventieproject, in samenwerking met het jeugdwerk.

Bovendien heeft het bedrijf voorgesteld om de Dag van de Jeugdbeweging te steunen. De Dag van de Jeugdbeweging in oktober is de hoogdag van iedereen die in een jeugdbeweging zit. Scouts, Chiro, KLJ en andere organisaties slaan voor de organisatie daarvan de handen in elkaar. Leden worden opgeroepen om in uniform naar school of hun werk te trekken.

Meest gelezen