Treinstaking in Luik is voorbij

De Luikse treinbestuurders hebben vanmorgen onaangekondigd het werk neergelegd. De staking leidde tot heel wat hinder, maar die bleef voornamelijk beperkt tot het Waalse en Brusselse treinverkeer. Rond 18 uur was de staking voorbij.
BELGA/KRAKOWSKI

Deze ochtend werd nog gevreesd voor massale hinder in het hele land. "De reizigers mogen zich aan vertragingen verwachten op de lijnen Luik-Antwerpen en Oostende-Eupen. Ook de Noord-Zuidverbinding in Brussel is verstoord. We raden de reizigers dan ook aan onze website en Twitter in het oog te houden" klonk het bij Frieke Neyrinck van de NMBS. Maar de gevolgen voor het treinverkeer in Vlaanderen bleven al bij al beperkt.

De Luikse treinbestuurders hadden onaangekondigd al vroeg deze morgen beslist om het werk niet aan te vatten. Ze zijn ontevreden over een verlaging van hun premies. De NMBS was niet te spreken over de staking, "maar het belangrijkste is dat we een oplossing vinden voor de reizigers die een moeilijke ochtendspits tegemoet gaan. Wij veroordelen deze staking dan ook met klem", aldus Neyrinck vanmorgen.

Ook de vakbond was niet op de hoogte van de staking. "We zijn verbaasd dat ze het werk hebben neergelegd vandaag, en we betreuren dit ook", zegt Luc Piens van ACV. "Er heeft al eens een gesprek plaatsgevonden over de toekenning en de hoogte van de premies. NMBS had beloofd te waarschuwen wanneer er terug aan de premies zou geraakt worden, en dat is blijkbaar niet gebeurd."

Na nieuwe gesprekken tussen vakbonden en directie hebben de actievoerders rond 18 uur hun staking beëindigd. De directie heeft aanvaard de berekening van de premies opnieuw te bekijken en op sommige punten aan te passen. De bonden vragen dat de kwestie van de premies op nationaal niveau besproken worden.

Sancties

De reizigersorganisatie TreinTramBus is niet te spreken over de spontane staking. "Dit kan niet door beugel. De reizigers worden pas op het perron geconfronteerd met het uitblijven van de dienstverlening waardoor ze zich niet kunnen voorbereiden", zegt Jan Vanseveren van TreinTramBus. De reizigersorganisatie wil dat dergelijke onaangekondigde stakingen aan banden worden gelegd en pleit ervoor sancties op te leggen aan de stakers.

Minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) reageert verbolgen op de staking. "De arbeiders hebben de pendelaars gegijzeld, hoewel zij compleet los staan van de reden van dit sociaal conflict", hekelt hij. Daarenboven hebben ze zich niet aan de afspraak gehouden om stakingen vooraf aan te kondigen, aldus Labille.

Ook senatoren Nele Lijnen (Open VLD) en Etienne Schouppe (CD&V) veroordelen de staking. Zij dienden eerder samen met François Bellot (MR) een wetsvoorstel in dat de wilde stakers bij de NMBS systematisch wil sanctioneren, en deze week in de plenaire Senaat behandeld wordt.

"Deze zoveelste wilde staking van een kleine minderheid toont andermaal aan dat een ingrijpen van de wetgever noodzakelijk is", aldus Lijnen. "Wilde stakers zetten zich bewust buiten het overleg en ze misbruiken aldus het stakingsrecht dat steeds als een laatste drukkingsmiddel moet worden beschouwd. Pas als de dialoog vastloopt, grijpt men terug naar het stakingswapen en niet andersom".

Het wetsvoorstel, dat in de bevoegde commissie werd goedgekeurd met een alternatieve meerderheid van liberalen, CD&V en N-VA, wil dat de protocolakkoorden wat betreft wilde stakingen in de beheersovereenkomst met de NMBS worden opgenomen. "Hiermee willen we bekomen dat zij die wilde stakingen opzetten hiervoor systematisch en daadwerkelijk gesanctioneerd worden en dat de reizigers die er de dupe van zijn vergoed worden", zegt Schouppe.

Meest gelezen