30.000 euro boete voor Vijf na overtreding reclameregels
Op 27 december 2013 zond televisiezender Vijf een individuele reclamespot uit waarin beelden uit films die op Vijf werden vertoond, werden gecombineerd met fragmenten uit een bedrijfsfilm van Neuhaus. De totale spot duurde 45 seconden, waarvan de Neuhausbeelden 20 seconden in beslag namen.
Volgens het Mediadecreet moeten reclameboodschappen duidelijk herkenbaar zijn. Bovendien moet reclame duidelijk kunnen worden onderscheiden van redactionele inhoud, in dit geval televisieprogramma's. De VRM oordeelde dat de Neuhausspot niet aan deze voorwaarden voldeed omdat de bewuste reclamespot pas na een bestaand reclameblok werd uitgezonden.
Bovendien overtrad Vijf door het uitzenden van deze spot ook het maximaal toegelaten aandeel aan televisiereclame per klokuur. Per klokuur mag een televisiezender maximaal 20% van die tijd (12 minuten) reclameboodschappen uitzenden. In dit geval werd deze limiet overschreden, omdat de reclamespot die buiten het reclameblok werd uitgezonden wel degelijk als reclame kan worden beschouwd.
Voor beide overtredingen samen heeft de VRM Vijf een boete van 30.000 euro opgelegd. SBS Belgium kreeg in het verleden al een geldboete van 25.000 euro voor een nagenoeg identieke overtreding.