"Handel getroffen door nieuwe regels voor waardetransporten"

Door de nieuwe regels waaraan waardetransporten moeten voldoen, krijgen ook handelaars met een rist nieuwe formaliteiten te maken. Handelsfederatie Comeos vreest dat de extra kosten die door die nieuwe regels aangerekend worden, doorgerekend zullen worden aan de klant. De handel wordt zo "zonder enig overleg" mee slachtoffer.

"Comeos is al geruime tijd vragende partij om de waardetransporten samen met alle betrokkenen te evalueren", klinkt het. In België is er, anders dan onze buurlanden, slechts één speler op de markt. Comeos wijt dat aan de "bijzonder complexe reglementering".

De sector van het waardetransport krijgt door een nieuw reglement strengere regels opgelegd. Die strengere regels passen in de strijd tegen fiscale fraude. Net als banken en wisselkantoren zijn de waardetransporteurs al jaren wettelijk verplicht om verdachte transacties aan te geven. Sinds 2005 kreeg de antiwitwascel slechts twee meldingen uit de sector. Waardetransporteurs moeten de identiteit van de begunstigde controleren en de klant moet bijkomende vragenlijsten invullen.

"Dit zal de kosten voor grote zaken, die nu al bijna verplicht worden om een beroep te doen op geldtransporteurs, nog verder opdrijven", vreest Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. "Er wordt ons een nieuwe administratieve last opgelegd, en de transporteur zelf zal zijn extra aanwervingen aan ons doorrekenen." Michel zegt "vanzelfsprekend gewonnen te zijn voor een strengere aanpak", maar voegt eraan toe dat de klant zal moeten betalen voor "die overdreven reglementitis".

"Concurrenten krijgen hier geen voet aan de grond, en dat drijft de prijzen natuurlijk op", zegt Michel. De federatie is daarom vragende partij om de sector te evalueren.

Meest gelezen