"Volt" wint in Londen prijs voor reclametest

"Volt" is in Londen bekroond voor zijn item "de reclametest". Het consumentenprogramma van Eén met Martine Tanghe en Kobe Ilsen heeft op de AIB Media Awards de prijs voor "best creative feature" (meest creatieve item) gekregen.

"De jury vond "Volt" een consumentenprogramma met humor en geloofwaardig gebracht", zei Kobe Ilsen in "De ochtend" op Radio 1. "Dat zijn mooie complimenten."

In het item test Ilsen reclames op hun waarheidsgehalte. "We testen gewoon wat de reclame beweert letterlijk op het woord, nauwkeurig", aldus Ilsen. "Als het dan tegenvalt voor de fabrikanten: pech voor hen. Ze moeten mensen dan maar niet wijsmaken wat ze hen willen wijsmaken." In de reclametest van "Volt" hebben tot nu toe maar zo'n 5 van de 60 geteste producten kunnen waarmaken wat ze in hun reclame beloven.

De Association for International Broadcasting beloont met zijn Media Awards kwaliteitsvolle radio- en tv-programma's van over heel de wereld. De prijzen worden sinds 2005 uitgereikt.

Zilver voor "Panorama"

Het VRT-duidingsmagazine "Panorama" kreeg in Londen zilver in de categorie voor beste onderzoeksjournalistiek op televisie voor de al meermaals bekroonde reportage "Bloedantiek". In de reportage wordt de duistere handel in Afghaanse antiek in beeld gebracht.

Meest gelezen