Binnenvaartschepen ten vroegste in 2022 van Gent naar Parijs

Het kanaal Seine-Nord, een nieuwe waterweg tussen de Schelde in Cambrai en de Oise in Compiègne waardoor binnenvaartschepen van de Westerschelde tot in Parijs kunnen varen, zal er tegen 2022 liggen, 6 jaar later dan eerst gepland.

Dat verduidelijkte Waterwegen en Zeekanaal op een eerste vastgoedbeurs in de Gentse haven, waar Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) de bijdrage van het Havenbedrijf Gent aan de nieuwe zeesluis in Terneuzen formaliseerde.

In de overeenkomst die Crevits vanavond met Daan Schalck, CEO van het Havenbedrijf Gent, en voorzitter Mathias De Clercq (Open Vld) tekende, verbindt het Havenbedrijf Gent zich er toe om 15 procent van van de realisatie van de nieuwe (tweede) grote zeesluis in Terneuzen te financieren. Het openbaar onderzoek ervan is net afgerond en het project zit tot 2015 in de planuitwerkingsfase.

Verwacht wordt dat de eerste schepen in 2021 door de nieuwe sluis varen. De ondertekening gebeurde op het eerste Haven VastgoedEvent, waar het Havenbedrijf Gent, de Confederatie Bouw Oost-Vlaanderen en de Beroepsvereniging van de Vastgoedsector (BVS) de investeringen in, rond en voor de haven toelichten.

Een ander groot project dat van belang is voor de Vlaamse binnenvaart en de havens is het kanaal Seine-Nord. Dat is een nieuwe waterweg tussen de Schelde in Cambrai en de Oise in Compiègne waarbij de havens van Rotterdam, Antwerpen, Gent, Zeebrugge, Le Havre, Rouen en Duinkerke met elkaar verbonden worden. Dat kanaal zal er tegen 2022 liggen. De in december voorgestelde "herconfiguratie" van het project zorgt ervoor dat de timing ondertussen 6 jaar is opgeschoven en de werken tussen 2016 en 2022 uitgevoerd kunnen worden.

Meest gelezen