"9.000 fietsers rijden 's morgens Gent binnen"

Uit een telling aan 33 kruispunten rond de Gentse stadsring (R40) blijkt dat er deze voormiddag ruim 9.000 fietsers binnenreden. De eerste "nulmeting" is een voorbereiding om een bewegwijzering op te starten rond de interessantste fietsroutes naar de deel- en buurgemeenten.

Uit de telling, uitgevoerd door 37 vrijwilligers bijeengebracht via het fietsnetwerk "Fiets van Troje", blijkt dat de meer dan 9.000 fietsers die vandaag tussen 7 uur en 9 uur de stad binnenreden, dat hoofdzakelijk via de Groendreef, de Dampoort, de Keizerparkbrug, de Forelstraat, de Heuvelpoort en de Wondelgemstraat doen. "Vijf van deze zes kruispunten liggen op een hoofdfietsroute van de stad Gent", zegt Stefaan Claeys, vrijwilliger bij Fiets van Troje.

"Opvallend is het succes van de Wondelgemstraat, terwijl de veel comfortabelere en veiligere Gaardeniersbrug vlakbij ligt." In totaal zijn er 47 kruispunten, maar "Fiets van Troje" zegt de belangrijkste gedaan te hebben en vermoedt meer dan 95 procent van het werkelijk aantal fietsers geteld te hebben.

Fietsnetwerk naar buurgemeenten

"Fiets van Troje" wil op korte termijn een bewegwijzerd, veilig en comfortabel fietsnetwerk naar alle deel- en buurgemeenten. Momenteel zijn er routes uitgetekend richting Evergem, dat als eerste bewegwijzerd wordt, en daarna ook Destelbergen, Melle en Drongen. Die fietsroutes lopen door rustige straten. "Zo willen we de kans bieden aan toekomstige fietsers die vandaag nog niet willen fietsen naar Gent, en nu dus aangewezen zijn op gemotoriseerd vervoer", zegt Claeys. Het initiatief krijgt steun van de Stad Gent.

De nultelling kwam er om achteraf in te schatten wat het effect is van zo'n bewegwijzerde autoluwe route. "Zowel de evolutie in absolute aantallen interesseert ons, als de verhouding tussen het aantal fietsers dat via de autoluwe route komt dan wel via de klassieke autoroute", verduidelijkt Claeys. "We gaan er immers van uit dat een fietsroute niet alleen nieuwe fietsers aantrekt, maar ook een verschuiving teweegbrengt van de klassieke as naar de autoluwe as. Veel autoluwe routes zijn onvoldoende bekend, ook bij regelmatige fietsers, omdat bewegwijzering ontbreekt."

"Deze telling toont aan hoe belangrijk de investeringen zijn in de fietsinfrastructuur op onze hoofdfietsroutes", reageert de Gentse schepen Filip Watteeuw (Groen), bevoegd voor Mobiliteit en Openbare Werken. "Met de fietsroutescreening die momenteel bezig is, pakken we deze routes punt per punt aan."

"Fiets van Troje" omschrijft zich als de "toekomstfabriek voor duurzame mobiliteit in Gent". Het netwerk zet experimenten op die een duurzame mobiliteitstoekomst in de praktijk willen uittesten, zoals de "leefstraten".

Meest gelezen